Naast het gebruik van de juiste hoes en het opgeblazen opbergen van uw boot, zijn er nog een paar stappen om de mechanische systemen van uw vaartuig voor te bereiden op de winter. Is hij toch kapot kijk dan in de zomer voor een supboard of een funtube van watersports4fun.com. 

1. Zoetwatersystemen

Als u ergens woont waar de temperatuur tot onder het vriespunt kan dalen, dan moet u uw zoetwatersystemen voorbereiden op de winterstalling.

Alles aan boord van uw boot zoals douches, sproeiers en kranen moeten worden behandeld met drinkbaar antivriesmiddel. Als u water in deze systemen laat zitten en het bevriest, zet het uit en kan het de leidingen van binnenuit beschadigen.

Voordat u iets aan uw drinkwatersystemen doet, moet u het juiste type antivriesmiddel kopen. Antivries op basis van propyleenglycol is veilig voor drinkwatersystemen – in tegenstelling tot ethyleenglycol, dat niet veilig is om te gebruiken. Vaak aangeduid als “het roze spul,” de veilige antivries kan worden gevonden in overvloed aan het einde van de herfst.

Hier is hoe u uw zoetwatersystemen kunt voorbereiden:

  •       Tap zoveel mogelijk water af uit uw drinkbaar-watertank en waterleidingen    door ze te gebruiken tot ze leeg zijn.
  •       Maak de hoofdslang van de drinkbaar-watertank los en plaats deze in een emmer gevuld met uw veilige antivriesmiddel.
  •       Gebruik elk van uw drinkwatervoorzieningen tot het antivries begint uit te lopen.
  •       Vergeet het sproeimondstuk op de zwemtrap niet.
  •       Bevestig de primaire toevoerbuis weer aan uw zoetwatertank, en u bent klaar om de lente in te gaan.

2. Sanitair en airconditioning

Uw sanitaire voorzieningen en airconditioning hebben ook een beetje aandacht nodig om klaar te zijn voor de winter. Voordat u de onderstaande stappen volgt, dient u de door de fabrikant aanbevolen procedures voor het voorbereiden van het sanitair- en airconditioningsysteem te controleren, aangezien sommige specifieke systemen iets andere methoden vereisen.

Dit is wat u moet doen voor uw sanitaire systeem:

  •       Laat veel vers water door de koppen stromen om alle achtergebleven residu in het systeem te verwijderen.
  •       Leeg uw vuilwatertank bij een pompstation en zorg ervoor dat u hem een paar keer met schoon water spoelt.
  •       Sluit voor elke kop de zeekraan en maak vervolgens de zoetwaterslang los.
  •       Doe de inlaatslang in een emmer met hetzelfde drinkbare antivriesmiddel als u voor uw drinkwatersysteem hebt gebruikt en pomp de kop totdat het antivriesmiddel door het systeem en in de vuilwatertank loopt.
  •       Speel altijd op veilig en gebruik liever meer dan minder om er zeker van te zijn dat het antivriesmiddel helemaal tot in de vuilwatertank komt.
  •       Voor airconditioners is het proces vergelijkbaar met de voorbereidende stappen voor de sanitaire voorzieningen:
  •       Sluit de klep voor de watertoevoer van de airco en verwijder de toevoerslang.
  •       Steek de toevoerslang in een kan met hetzelfde drinkbare antivriesmiddel.
  •       Laat het airconditioningsysteem draaien tot u het antivries uit de overboord afvoer ziet komen.
  •       Bevestig de slang weer aan de oorspronkelijke waterinlaat.
  •       Als uw boot meer dan één airconditioner heeft, herhaalt u de bovenstaande stappen voor elke airconditioner.

3. Buitenboordmotor

Gelukkig zijn opblaasbare boten standaard uitgerust met buitenboordmotoren, die het gemakkelijkst op de winter zijn voor te bereiden.

Voor zowel tweetakt- als viertaktmotoren is het van essentieel belang om de olie in de onderuit te verversen. Door er vóór de winter verse olie in te doen, verwijdert u overtollig water dat is overgebleven na het gebruik van het jaar en dat anders kan bevriezen en schade kan veroorzaken.

Spoel vervolgens het koelsysteem van de buitenboordmotor grondig door met de motor naar beneden gekanteld. U hoeft geen antivriesmiddel door het systeem te laten lopen, omdat buitenboordmotoren zijn ontworpen om leeg te lopen wanneer ze naar beneden zijn gekanteld, maar zorg ervoor dat u het systeem de tijd geeft om volledig leeg te lopen. Dit proces geldt zowel voor tweetakt- als voor viertaktmotoren.

Als uw inflatie een viertaktmotor heeft, is het van essentieel belang om uw motorolie en oliefilter te vervangen voor de winteropslag, maar zorg ervoor dat u de aanbevelingen van de fabrikant controleert voordat u begint. Verschillende nuttige online video’s zijn beschikbaar om u door het proces voor uw specifieke motor te leiden.

Als u uw motor niet om de paar weken wilt starten, kunt u ook overwegen om uw motor te laten beslaan. Vernevelen beschermt de carburateur, cilinders en bougies van uw motor tegen corrosie tijdens perioden van inactiviteit. Nogmaals, dit proces verschilt per type motor, dus controleer de aanbevelingen van uw motorfabrikant voordat u met het proces begint.

Als u zich ongemakkelijk voelt bij een van deze processen of denkt dat u een beetje hulp nodig hebt, wees dan niet bang om hulp te vragen aan een professional in een servicewerkplaats. Het is een goed idee om de processen zelf te leren, maar onjuiste winterklaar making of onjuist onderhoud kan leiden tot problemen en reparaties op de lange termijn.

4. Brandstofsysteem

Bij het winterklaar maken van het brandstofsysteem van uw boot gaat het er vooral om de vorming van water te minimaliseren.

Het eerste wat u moet doen is brandstofstabilisator aan uw tank toevoegen. Dit helpt voorkomen dat uw brandstof in uw tank verslechtert en zich afscheidt, wat tot schade in uw systeem kan leiden. Gebruik altijd een stabilisator in een hoeveelheid die past bij wat er in uw tank zit.

Leave a Reply

Your email address will not be published.